donderdag 20 mei 2010

RT-sage: lopen we aan de leiband van Google?


Het conflict over het wegwerken van RT's door Twitter legt een fundamenteler conflict bloot, tussen de Heilige Regels van Google en de Transparantie van Twitter. RT's ofwel retweets hebben een duidelijke functie in Twitter. Ze laten zien dat een bepaalde Tweet bijval krijgt en vergroten daarmee de autoriteit van de oorspronkelijke tweeter. Toch had het Twitterteam een bewerking gemaakt die ervoor zorgde dat tweets met de letters RT erin niet meer werden gevonden. En waarom? Nou, "to identify duplicate content", mailde het twitterteam aan The Next Web.
O ja foei, duplicate content. Iedereen die door Google wil worden gevonden weet dat  duplicate content  wordt afgestraft en daar hebben we nooit vraagtekens bij gezet. Tot de RT-sage, tenminste.


Want als gezegd, retweeten heeft wel degelijk een functie. Sterker: dit heeft een functie die te vergelijken is met die van links op een webpagina, waarvan ook Google gebruik maakt. Het laat zien wat er gebeurt.
Het beroemde algoritme van Google is geheim en dat moet ook, want anders gaan wij allemaal vals spelen om ten onrechte door Google gevonden te worden, zeggen de strenge schoolmeesters van Google. Een prettige bijkomstigheid voor Google is wel dat het hierdoor een keiharde greep heeft op hoe wij internetpagina's en zelfs content maken.

Zo passen we bijvoorbeeld zelfcensuur toe - zoals Twitter met het verbergen van duplicate content. Maar het aardige van Twitter is nu juist dat alles daar helemaal transparant is. Koopt de premier van Australie misschien volgers? Hup! het wordt op grote schaal rondgetweet en we kunnen het allemaal zien. Wordt een politicus veel of juist helemaal niet ge-ReTweet? We kunnen het allemaal zien.
Al kan het irriteren om steeds dezelfde tweet te zien langskomen, ik persoonlijk heb dat er graag voor over om te kunnen zien wat er gebeurt. Leve de transparantie. Jammer voor Google, maar handen af van de RT.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten