zaterdag 29 mei 2010

Mammoetaccounts: moet je veel volgers hebben op Twitter?



Twitter-afficionado’s die het verschil tussen Twitter en andere social media proberen uit te leggen, zeggen vaak dat zij Twitter niet gebruiken voor contacten met vrienden, maar met the world at large.
“Twitter is a way of being privy to conversations that you would otherwise never be a part of. It’s a way of getting access to the most extraordinary amount of information that you would otherwise never be able to find. Twitter is what happens when millions of people come together to create something bigger than themselves”, citeerde John Rentoul met instemming.
Maar hoe groot moet die world at large zijn? Heb je een mammoetaccount nodig met tienduizenden volgers? Alleen als je het gebruikt om je persoonlijk prestige op te krikken is er geen discussie mogelijk: dan geldt hoe meer volgers, hoe beter. Maar Twitter wordt voor veel meer doelen gebruikt.



Als je met Twitter wilt communiceren en netwerken zijn mammoetaccounts niet handig. Je kan niet reageren op heel veel volgers en van interactie is op den duur geen sprake. Maar wat is veel? Twitter werkt het beste als je weinig mensen volgt, stelt Guido van den Anker van Entopic op Frankwatching: hij volgt maximaal 55 mensen. Maar Clive Thompson, die hij citeert, vindt communicatie nog prima mogelijk met 3000 volgers. En Maxime Verhagen communiceert prima met ruim 36,6 duizend volgers, hoewel dat bijna alleen 1-2-tjes zijn.

Er zijn mensen die een product of dienst verkopen en via Twitter potentiele kopers willen bereiken. Zij verzamelen zoveel mogelijk volgers, maar paradoxaal genoeg werkt ‘volgers hamsteren’ averechts. Nu steeds meer mensen steeds meer anderen volgen op Twitter, wordt de kans dat hun boodschap verloren gaat steeds groter. Personal branding-expert Dan Schawbel rekent dat overtuigend voor. Zijn conclusie: niet stoppen met tweeten, wel minder tweeten met als doel je naamsbekendheid te vergroten en gericht traffic te sturen naar blogs of beter nog e-mail nieuwsbrieven, die veel meer rendement opleveren.

Schawbel concludeert ook dat Twitter geen geschikt marketing platform is, maar merkbekendheid is wel degelijk marketing. Als je geen BN’er bent met duizenden volgers, kan een goed gebruik van lijsten en hashtags daarbij helpen. En als je voor goede content zorgt kan de olievlekwerking van een tweet enorm zijn. Lijsten, hashtags en vooral zoeken helpen grote bedrijven communiceren met (potentiele) klanten.

Een weinig genoemde functie van Twitter is misschien wel de meest sociale: steeds meer mensen twitteren hun commentaar terwijl ze op TV kijken naar bijvoorbeeld een verkiezingsdebat, voetbal of het songfestival. Ook daarvoor heb je geen duizenden volgers nodig. Integendeel, voor een leuke interactie is een klein account hierbij beter. En ook hiervoor zijn hashtags handig: ze creeren een ‘ad hoc community’ van mensen die er ook naar kijken. Het RTL-verkiezingsdebat werd zelfs internationaal een trending topic, tot grote verbazing van niet-Nederlandstaligen.
Hetzelfde geldt voor het gebruik van Twitter om commentaar op het nieuws te geven of nieuws te verspreiden, maar Twitter en journalistiek is een hoofdstuk apart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten