zondag 1 juli 2012

Te bloggen of n- ..of te tweeten


Jeweettoch: "regelmatig posten is uitermate belangrijk"... "houd steeds het doel van je blog voor ogen"...
Waar, waar, waar. Je leest het in duizenden lijstjes met 5, 7, 20 en meer 'belangrijke tips voor een succesvol blog'. Als ik iemand moet uitleggen hoe je een blog maakt, zeg ik zulke dingen ook wel eens.
Intussen wissel ik zelf op Twitter nieuws, tips en linkjes uit met collega's en wie ik verder interessant vind, en laat ik dit blog het blog. Ik verkoop niets. 140 tekens is snel en meestal genoeg.
Af en toe zegt er iemand: "Ik moet toch weer eens gaan bloggen" (of in ernstiger gevallen: toch eens een blog maken). In gesprekken met fanatieke bloggers beloven wij desnoods dat we het gaan doen - ooit.
Zijn twitteraars verloren voor de blogosfeer? En hoe erg is dat?

Eerst die laatste vraag: sla eens een blik op de statistiekjes hieronder, gelukkig verzameld door de actieve blogger Cara Pring (hier) op The Social Skinny. In februari wist zij te melden dat er 70 miljoen Wordpress blogs op de wereld waren, en wie de link hierboven klikt vindt nog zo'n kleine driehonderd leuke weetjes over hoe wij onze tijd besteden op social media. Mij was het al genoeg om te zien wat er op 1 enkele dag gebeurt op internet (cijfers van maart):

General Internet statistics 2012

  • In one day on the Internet:
    • Enough information is consumed to fill 168 million DVDs
    • 294 billion emails are sent
    • 2 million blog posts are written (enough posts to fill TIME magazine for 770 million years)
    • 172 million people visit Facebook
    • 40 million visit Twitter
    • 22 million visit LinkedIn
    • 20 million visit Google+
    • 17 million visit Pinterest
    • 4.7 billion minutes are spent on Facebook
    • 532 million statuses are updated
    • 250 million photos are uploaded
    • 22 million hours of tv and movies are watched on Netflix
    • 864,000 hours of video are uploaded to YouTube
    • More than 35 million apps are downloaded
    • More iPhones are sold than people are born
Als je niet heel bevlogen bent, veel tijd over hebt, of blogt voor je werk/bedrijf, is het misschien niet zo heel erg om niets toe te voegen aan die twee miljoen blogposts die er dagelijks al worden geschreven. (Wat ik nou zo mis in dat lijstje: waarom zien we niet hoeveel daarvan op 1 dag ook worden gelezen?)

Wat ik hier dan nog doe? Een heel enkele keer kom ik via Twitter iets tegen dat zo mooi, creatief, origineel, slim of handig is dat ik het nog wel eens wil lezen, of aan een ander wil laten lezen. En omdat het zo lastig zoeken is in oude tweets, leg ik dat dan maar vast.

Dit keer vond ik een buitengewoon handig en praktisch stuk van Courtney Ramirez: "How to Build Your Brand with Social Media Writing". Niet de standaardpraat die je overal ziet over bloggen, maar echt gericht op social media. Met voorbeelden die je laten zien wat zij bedoelt, en tips voor een 'cheat sheet'. Zij heeft het al zo goed opgeschreven, dat ik het niet meer hoef te doen: klik die link als je wilt weten hoe je een merk neerzet. Want ook dit is een handleiding voor wie zich niet vrijblijvend en voor de leuk op internet begeeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten